2014-02-12
Den 29 november lämnade Bolagsverket slutrapporten Kartläggning av företags uppgiftslämnande till 14 myndigheter till Näringsdepartementet. Resultatet ger en samlad bild över de uppgiftskrav som myndigheterna riktar till företag och visar att det finns en hel del som kan förbättras.
Myndigheter kan i större utsträckning än idag hämta uppgifter från varandra istället för att samla in dem från företag, d.v.s. återanvända redan lämnade uppgifter. Så många som 30 av 38 grundläggande uppgifter borde kunna återanvändas på detta sätt.
– De flesta av kraven är händelsestyrda, och uppgifter måste lämnas in av företag vid en viss händelse. Vi har kunnat se att dessa krav är som flest när företagaren vill börja med en ny verksamhet eller aktivitet. Då måste uppgifter lämnas till flera myndigheter. Här finns goda möjligheter för oss myndigheter att samordna och ta del av varandras uppgifter för att göra det enklare för företagen, säger Monica Ljungmark Åfeldt som varit projektledare på Bolagsverket.
Kartläggningen visar tydligt att kraven på att lämna in uppgifter varierar beroende på inom vilken bransch företaget är verksamt. Branscher med flest uppgiftskrav är jordbruk, skogsbruk och fiske samt transport och magasinering. Men utifrån antalet ärenden omfattar största delen av kraven samtliga branscher.
Det framgår också att småföretagare är mest utsatta
– Vi kan konstatera att kraven på uppgiftslämnande drabbar småföretagare hårdare än större företag. Mindre företag kan ha svårt att anställa personal bara för att kunna fullgöra kraven. Här finns det uppenbara förbättringsmöjligheter.
Med stöd av kartläggningens resultat pågår redan nu åtgärder för att förenkla och minska uppgiftslämnandet.
– I huvudsak jobbar myndigheterna med förändringar i blanketter, utveckling av e-tjänster och återanvändning av uppgifter. Bland annat satsas det stort på nya och förbättrade e-tjänster som ska styra inlämningen från papper till e-tjänster och göra det enklare, säger Monica Ljungmark Åfeldt.
I slutrapporten kan du bland annat läsa om vilken potential för ytterligare förenklingar som finns, som till exempel det faktum att det på många av myndigheternas webbplatser saknas information om många av uppgiftskraven.
Edison Solutions AB
Hedvig Möllers gata 12
223 55 Lund
Org.nr: 556334-3689, momsreg.nr: SE556334368901, godkänd för F-skatt
Säkra betalningar med kort eller faktura. Kortbetalningar hanteras av Stripe.
046–320 224 (support)
046–320 227 (lönesupport)
support@edison.se
Vi finns även på:
© 2024 Edison Solutions AB, specialister på bokföringsprogram, faktureringsprogram, löneprogram, skatteprogram, bokslutsprogram och andra typer av ekonomiprogram.
Håkan Save Hansson är ansvarig för informationen på den här sidan. Frågor eller synpunkter? Mejla infomaster@edison.se
På den här webbplatsen använder vi säkra kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse. Vi använder inga kakor från tredje part eller annonsörer. Genom att använda webbplatsen godkänner du det. Vad är kakor?
Läs gärna vår integritetspolicy om hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter.